Geplaatst in Geen categorie

Contra – mal

ja-ik-wil-niet

 

Ik lees het onderstaande geboorteplan en ik zeg tegen de getormenteerde vrouw  :       ‘vertel me hier eens ietske meer over als je wil…’.

En ze wil, en ze vertelt.

“Ik heb een absoluut nare eerste bevalling meegemaakt. Ik wou thuis bevallen, maar het duurde te lang. De vroedvrouw zette mij af in de kliniek en ik werd door haar alleen gelaten. Het duurde daarna nog uren te lang en ik kreeg een keizersnede. Ik lag op de operatietafel zoals Jesus op het Kruis, vastgebonden en hulpeloos. Het kind er uit halen was afschuwelijk ongemakkelijk. Ik had koud. Ik kreeg mijn kind pas na 2 uren bij mij. Ik moest veel te lang in het ziekenhuis blijven. De dokters kwamen binnengevlogen, keken niet naar het kind, keken niet naar mij maar naar de insnede.

Ik voelde me vernederd en niet in mijn waarde gelaten. Ik was totaal eenzaam en alleen. Ik kreeg onjuiste informatie over borstvoeding. Mijn kind kwam onder de lamp terecht en is té suffig geweest om te drinken.

En nu 2 jaar later, is er alleen nog ruwe  kwaadheid. Anger. “Neem mijn bevalling niet van mij af!”.

En voilà, hier is haar  geboorteplan.

– ik wil geen keizersnede

– ik wil géén vaginaal onderzoeken toestaan als dat niet nodig is

– ik wil geen student er bij

– ik wil rond wandelen tijdens de weeën

– ik wil géén medicamenten . GEEN,  tenzij ik het zelf vraag

– ik wil géén kleren aan

– ik wil een warm bad

– ik wil alleen gedimd licht en geen harde geluiden

– ik wil mijn ander kind er bij

– ik wil alleen mijn man en de vroedvrouw

– ik wil vaginaal onderzocht worden als ik dat wil

– ik wil niet geschoren

– ik wil niet gemasseerd tenzij ik het wens

– ik wil géén epidurale

– ik wil een gave bilnaad

– ik wil zelf het kind er uit halen

– ik wil niet afnavelen – maar ongestoord skin to skin blijven gedurende uren

– ik wil het kind niet wegen en meten, dat doe ik zelf

– ik wil géén oogdruppels en injectie bij het kind

– ik wil zelf het geslacht van het kind vaststellen

– ik wil geen injectie na de moederkoek

– ik wil geen infuus

– ik wil geen antibiotica als ik een vaginale kiem heb

– ik wil geen monitoring, wel af en toe luisteren met de doptone

– ik wil persen als ik moet persen

– ik wil niet kunstmatig vliezen laten breken, de vliezen moeten zelf breken

– ik wil eten als ik wil

– ik wil geen lavement

– ik wil geen palpatie

– ik wil geen pamper maar een stoffen doek voor het kind

– ik wil zittend bevallen

– ik wil zelf in mijn dossier noteren

– ik wil géén commando’s om te bevallen

– ik wil géén instructies

– ik wil intuïtief mijn eigen impulsen volgen

– ik wil niet aangeraakt worden tijdens het persen

– ik wil één vroedvrouw

– ik wil géén bloednamen

– ik wil in mijn kracht gezet en gelaten

– ik wil geen betutteling

-ik wil dat mijn partner de navelstreng doorknipt

-ik wil niet dat het kind gebadderd wordt

-ik wil de placenta bewaren en ik wil er mee doen wat ik er mee wil doen

 

Ik lees het geboorteplan nog eens opnieuw.

En nog eens.

 

2 gedachten over “Contra – mal

  1. Chapeau voor de vroedvrouw die hiermee aan de slag durft op het moment dat je dit hoort/leest/voelt als de zwangere de verloskamer komt binnen gewandeld.

    Like

Geef een reactie

