Geplaatst in Geen categorie

Spoedverloskunde voor ambulanciers en brandweermannen : deel 3

boerenverstand

Avond 9 :

– “En als ze niet wilt persen?’ ‘: … Dan wacht ge”.

– ‘En als ze te fel perst? ‘. ‘Dan raakt ge haar aan en vraagt om te zuchten en het kind zelf te laten komen terwijl ze zachtjes blaast’.

-‘En wat is een goede kamer in een huis, om in spoed te bevallen? We denken samen. Boerenverstand.

‘De keuken want daar is het warm, en heb je snel kokend water. De badkamer want daar is water, er zijn handdoeken en vaak een mals matje. De slaapkamer : want daar is een zacht bed… of gewoon waar ze is, in de living in de zetel. Maar niet op hare rug. Dat doen vrouwen normaal niet. Die blijven rechtop : halfzittend, gehurkt, of zoals Ben riep: ‘op z’n hondjes’.

– ‘En als de moeder het kind niet wil?’. ‘Droog het af, draai het in doeken en hou het fijn vast en wacht geduldig’.

– Bevalling op SimulatieMom met Leen, ambulancier. Ze neemt het heft in handen. Kordaat. Handig. Slim. Doortastend…‘Leen, heb jij dit nog gedaan? Ja hoor, ik zat in mijn derde jaar vroedvrouwkunde, maar heb mijn eindwerk nooit afgewerkt… Ik  heb 35 bevallingen gedaan en ben toen gestopt. Ik kan het nog hé? ‘…. ‘Ja Leen, je bent wonderlijk!’.

Avond 10 :

-Rudy:  ‘Mijn vrouw heeft twee keer een vergiftiging gehad. Daardoor is mijn eerste kind 6 weken  te vroeg geboren en mijn tweede is zelfs  twee maanden voor de geboortedatum gehaald. Mijn 2 kinders hebben ADHD en zijn wat achter’.

-Mie: ‘Mijn kind is geboren op 38 weken en woog 1.700 gr. Er was wèl meconiaal vruchtwater. Nu is hij negen jaar… Hij is nog altijd groen achter zijn oren.

-Stephan: ‘En gij doet nu alsof bevallen gemakkelijk is : het is niet gemakkelijk en het kan héél slecht aflopen. Dat is toch hé.’. ‘Ja Stephan  ik weet’. Deemoedig buig ik het hoofd.

-Roger: ‘En als ze kaka doen, dan ben ik weg. Beuuuuuuuuh…….. dat ze dat maar inhouden’.

-Thomas: ‘Ik heb al één baby helpen landen, en een ander was reeds geboren toen we toekwamen. Veel bloedverlies. Amaai, zo veel bloedverlies….’. Méér dan die twee liter die je daar laat zien hoor!.

-Marianne is nog altijd aan’t worstelen met haar eigen verhaal :  ‘ ik ben 40 kg. bijgekomen en ik was bijna dood. 40 kg bijkomen is véél te veel hé! .’Ja inderdaad, 40 kg bijkomen is 25 kg te veel. Je was erg ziek!

-Gregory: ‘ik steek er een prop in, dan moet ze niet bevallen’.

-En : ‘als de navelstreng er uitkomt vòòr de geboorte van de baby?’ Wat doe je dan best?       Gebruik uw boerenverstand!  Sommige zeggen spontaan: ‘ billen hoger leggen, navelstreng zachtjes in de vagina te schuiven als het er maar een beetje uitkomt’ en dwaze Danny roept: ‘ich  knip dat stuk er alvast tussen uit’.  Die opmerking lokte veel afgrijzen en gemopper. ‘Als je de clown wilt uithangen ga dan naar de voetbal’ foetert  plechtige Peter die plichtbewust en heel aandachtig alles volgt wat er uitgelegd en voorgedaan en geoefend wordt.

Mannen en … de geboorte van kindertjes… dat moeten we ernstig nemen vind ik. Ik heb het gevoel na de avonden, dat vele mannen kampen met ‘geboortetrauma’s’.

Mannen zijn van deze tijd, en willen skin to skin, willen hun vrouw helpen…zijn voor natuurlijkheid. Ze zijn ook wel geïmponeerd door de geneeskunde en de impact van interventies zag ik. Buitenspel gezet ook. Voelen zich niet echt meetellen. Trauma en verdriet. Spijt ook: ze kunnen het niet meer opnieuw meemaken.

Mannen zijn echt geïnteresseerd in de geboorte van kindertjes; de meesten toch.

Dit zijn  geen columns van grote wetenschappelijke waarde.

Dit is ook geen verslaggeving van doorsneepartners bij geboorten.

Dit gaat voornamelijk over ‘actieve’ mannen in ons gezondheidssysteem die bijscholen, die dingen meemaken, die snel en krachtig beslissingen moeten nemen en daar soms een tijdje tegen aan hikken.

Mannen zijn mannen. Het zijn jongens, die mits bevestiging héél grote dingen kunnen doen.

Mannen zijn geen vrouwen. Mannen worden geboren uit vrouwen.

Neske de wijzervrouw.

