Geplaatst in Geen categorie

Spoedverloskunde voor ambulanciers en brandbeermannen. Deel 2

Beren leren

Avond 5

-Dimitri vertelt over de geboorte van zijn zoontje. De doktoor zei:’kom hier ne keer zien vanonder, hoe ik dat hier heb moeten openleggen’  en toen stoefte hij geruststellend :  ‘en dat ga ik schoon terug aan elkaar zetten’. En hoe afschuwelijk ik dat vond. En hoeveel maanden mijn vrouw nog niet gewoon kon zitten, en hoe ik verlangde naar haar en toch niet kon. Uit respect. Ook uit compassie. Uit afschuw ook. Ik wou dat ik het niet had moeten zien. Dat ze mij bij haar hoofd en de baby gehouden hadden’.

-De baby kan ook opgewarmd worden tegen de borstkas van de papa. Echt? Uitleg over wetenschappelijk onderzoek dat die papa’s met early skin to skin  zoveel gevoelens ontwikkelen en zo goed voor hun kindertjes zorgen nadien.   Echt…? Glenn: ‘Ik wou dat de vroedvrouw mijn knulletje tegen me had gelegd, want ik zag onze ‘Jef’ wel zoeken naar contact toen mijn vrouw werd dichtgenaaid in de operatiezaal, maar ik wist deze dingen niet’.

-Lode: ‘en ze wist niet dat er een kind ging komen. Ik heb dat meegemaakt. Zit daar zo’n metske met een kind in haar handen, op een toilet. Zielig. Kan dat mevrouw, dat een magere vrouw niet WEET dat ze in verwachting is en een kind moet krijgen? Ingrijpend.

Avond 6 :

-Frans monkelend : ‘Handschoenen in mijn maat hebt ge niet’ .  … ‘Laat me uw handen eens zien Frans’ . ‘Neen, uw maat hebben we niet. Dat moet maat 12-13 zijn!’. Grote dikke zware knokige handen. Eén hand breder dan twee van mij… en Frans had al 4 bevallingen gedaan als ambulancier en wurmde vrolijk maat 9 aan, met scheurtjes in de palmen.

-Dirk: ‘En bij  het accident moesten we een jonge vrouw ‘uit de auto branden’. En ze was in verwachting en ze was slecht. En daarna hoorden we dat het kind in het accident gestorven was. Zo triestig’.

Avond 7:

-‘Juffrouw, en als de vrouw dood is na het accident, en ge denkt dat de baby nog leeft, kunt ge het kind er dan niet snel uitsnijden?’ … ‘Neen, niet doen, men zou je beschuldigen dat zij dood ging omdat jij sneed …’.

-En wat is een Malinas-score?

-En hoeveel is vruchtwater?

-En is een navelstreng echt zo dik? En hoe ver moeten we de klemmen zetten?  De dokters zijn kwaad als we ver afnavelen.

En wat zegt ge? Zo lang wachten ? Loopt dat kind dan niet terug leeg in zijn moeder?

-En wat als ge zo’n vochtbel ziet steken voor het koppeke?

Avond 8 :

-Alessandro: “En die navelstreng, als die rond het halsje zit. Dan moeten we dat snel oversnijden of het kleintje is gewurgd’?  ‘Neen mannen, niet te snel en zo weinig mogelijk snijden, scheuren of vanéén doen. Eerder steunen en bij elkaar houden, of schuiven. Een beetje losmaken is vaak genoeg. En als de omstrengeling muurvast zit, dan doe je het volgende: klem, klem, knip …

-‘Zie,  zó demonstreert zich een sterrenkijker’. Opvallend: veel te veel  mannen kennen dit …

-‘En als het een tweeling is, wat moeten we dan doen?’. ‘…De ene na de andere…’.

-‘En als de voeten er uit steken?’. Handen op de rug, zo weinig mogelijk aankomen.

-‘En ge zegt wel dat vrouwen niet zo hard bloeien als ze bevallen, maar wat doet ge als ze wel bloeien?’

Avond 9 :

-‘En wat als het kind blauw is? Oei, als het wit is dan is het al blauw geweest. Dan is het erger?’.

Reanimeren kunnen ze allemaal. T ABCD. Goed opgeleid. Flinke mannen.

Wat je aan beren leren kan, aan slimme beren leren kan :   gebruik uw boerenverstand.

column 3 volgt.

 

Een gedachte over “Spoedverloskunde voor ambulanciers en brandbeermannen. Deel 2

Geef een reactie

